Будьте обережні: Як шахраї чистять банківські картки і оформляють кредити на громадян

99

Ви прокинулися вранці, а SIM-картка в телефоні неактивна. На електронній пошті – повідомлення про зміну пароля в онлайн-банкінгу та листи про оформлення швидких кредитів. За ніч шахраї можуть обчистити ваші банківські картки і “навішати” на вас боргів… Афера дуже проста. Зловмиснику потрібен лише ваш номер телефону, до якого прив’язані банківські картки.

Як не втратити гроші і причому тут мобільний номер телефону, розбиралися журналісти, йдеться в матеріалі видання Сьогодні.

Спочатку пропадає зв’язок, а потім гроші

Відсутність зв’язку Олександр помітив, як тільки прокинувся. SIM-картка його дружини Олени теж виявилася поза мережею. Чоловік одразу зателефонував до контакт-центру оператора і йому повідомили – обидва номери заблоковані. Хтось о третій годині ночі виконав операцію “Заміна SIM-картки”.

Дистанційно таку послугу надають Vodafone і “Київстар”. Наприклад, у Vodafone досить купити нову SIM-картку і зателефонувати оператору. Перевірка складається з запитання, на які два номери ви дзвонили найчастіше, або коли і на яку суму востаннє поповнювався рахунок. Потім треба вказати серійний номер нової SIM-картки. Деякий час, і – готово, номер телефону перенесений на нову SIM-картку. “Київстар” пропонує замінити SIM-картку через USSD запит. З нової картки треба ввести код запиту, в якому вказується старий номер телефону і 8 цифр PUK1. Заявку оператор обіцяє виконати через сім годин.

На електронній пошті Олександр помітив листи від двох компаній, які видають кредити онлайн. Хтось оформив на Олександру і Олену кредити в загальній сумі на 9500 грн. Ще 4000 грн шахраї вивели з банківських карток. Банківські картки і профілі на сайтах онлайн-кредитування – все підв’язано до мобільних номерів. Отримавши фінансовий телефонний номер, шахраї відновили доступ до онлайн-банкінгу.

Це тільки один з багатьох прикладів в Судовому реєстрі України. Після десятка випадків банки ускладнили відновлення пароля, а оператори – заміну SIM-карток. Наприклад, на номер телефону відразу відправляється попередження про заміну SIM-картки. У повідомленні додали інструкцію, що робити, якщо заміну SIM-картки замовили не ви.

Однак це не означає, що шахраї не знайдуть інший спосіб.

Фінансовий номер телефону – це як паспорт або ІПН

Понад 95% телефонних номерів українців – анонімні. SIM-картки не закріплюються за конкретною людиною, кажуть в Vodafone Україна. Перевірити особу власника номера дуже складно.

Тому оператор перевіряє інформацію, яку повинен знати тільки власник номера. Наприклад, номери, на які сам клієнт дзвонить найчастіше, puk-код, який вказаний на стартовому пакеті, суму і час останнього поповнення рахунку.

“Шахраї у різний спосіб дізнаються таку інформацію від клієнтів: телефонують і переривають розмову, просять передзвонити, представляються співробітниками телеком-компанії або банку, щоб отримати персональну інформацію від самого власника сім-картки, поповнюють рахунок власника сім-картки. Вони придумують такі сценарії , в яких можуть, не викликавши підозри, отримати необхідну інформацію від власника сім-картки”, – розповідають в Vodafone Україна.

90% всіх шахрайських дій відбувається за участю самих клієнтів. Шахраям досить просто зібрати “досьє” на жертву. Номер телефону, як і номер рахунку, клієнт повідомляє при укладанні договорів на оплату комунальних платежів, навчання або інших регулярних оплат. Номер паспорта клієнт показує всюди, наприклад, при відправленні або отриманні посилок на пошті. Після цього отримати доступ до коштів клієнта – це вже питання технічне.

“Згідно з договором, який клієнт підписує з банком, фінансовий номер є інформацією, достатньою для ідентифікації клієнта в банку. Якщо з якоїсь з причин клієнт втрачає контроль над своїм номером телефону і останній потрапляє до шахраїв, за допомогою певних дій, таких, як віддалена заміна SIM-картки, шахраї можуть отримати доступ спочатку до смс-повідомлень, а потім і до інтернет-банкінгу. Якщо говорити про шахрайство із заміною SIM-карток, важливо розуміти, що мобільний оператор, змінюючи SIM-картку без згоди свого клієнта, фактично змінює клієнта для банку. Це все одно, що крадіжка паспорта або ІПН”, – говорить Тарас Базір, начальник Управління фінансово-економічної безпеки ПУМБ.

Один номер – для зв’язку, інший – фінансовий

Банки і оператори постійно посилюють захист даних своїх клієнтів. Але про безпеку своїх даних повинен думати кожен.

Для зв’язку і для фінансових послуг найкраще завести дві різні SIM-картки. Номер телефону, за яким закріплені банківські картки, не варто розміщувати в оголошеннях, соцмережах, розголошувати третім особам. За цим телефоном контактуйте тільки з банками.

“Щоб себе убезпечити, клієнту необхідно прив’язати номер телефону до паспорту. На практиці це означає, що мобільний оператор зробить заміну SIM-картки тільки за умови ідентифікації клієнта за допомогою паспорта, а не тільки за телефонним запитом”, – говорить Тарас Базір.

Також мобільні оператори пропонують послугу “заборони на дистанційну заміну SIM-картки”. Якщо її активувати, то поміняти картку можна буде тільки в магазині оператора.