Пенсійний фонд – орган влади, який залишається помітним протягом усього періоду діяльності з 21 грудня 1990 року. Тридцять років змінили підходи до роботи, форми обслуговування громадян та багато іншого.

Як удосконалилася робота Фонду на Черкащині – інформує начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області Світлана Зінник.

Призначення, перерахунок і виплата пенсії, обслуговування людей, легалізація зайнятості, отримання обов’язкових платежів, ведення Реєстру застрахованих осіб, надання електронних послуг через вебпортал Пенсійного фонду України, юридична робота – це лише частина того, над чим кожного дня працюють спеціалісти фонду. Пенсійний фонд має як дохідну частину бюджету, так і видаткову. Щодень фахівці області опрацьовують тисячі документів, аби мати змогу відповісти на всі «чому», «як», «навіщо», «наскільки», «коли». Керівниця Пенсійного фонду в області переконана, що комплексне знання пенсійної справи – рецепт ефективної роботи установи впродовж багатьох років.

– Які кроки допомогли Пенсійному фонду як структурі йти в ногу з часом?

 Пенсійний фонд України працює відповідно до Стратегії модернізації та розвитку на період до 2020 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України 14 вересня 2016 року. Із огляду на тотальну комп’ютеризацію всіх сфер життя – це перехід на нове програмне забезпечення, яке дозволяє надавати послуги пенсіонерові незалежно від місця його проживання чи перебування. Реорганізація структури в 2018 році шляхом злиття з усіма підвідомчими управліннями Фонду в області в одну юридичну особу дозволила оптимізувати внутрішні процеси. Це вплинуло на швидкість та якість отримання послуг громадянами. Крім цього, зростає (і з часом переважатиме) кількість пенсіонерів, які «на ти» з комп’ютером. Широкий спектр функцій вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду України дозволяє обслуговувати користувачів дистанційно.

Змінився вектор інформаційної роботи з клієнтами Фонду. Раніше пенсійні роз’яснення можна було почути на радіо чи прочитати в газеті. Тепер на першому плані – телебачення та сайти в інтернеті. Моніторинг змін у житті суспільства – це невід’ємна частина роботи керівника Фонду в області, оскільки дозволяє орієнтуватися в основних тенденціях та оперативно реагувати на потреби людей.

– Інформаційні технології автоматизували роботу більшості сфер у суспільстві. Що змінилося для Пенсійного фонду?

– Централізовано нарахування, автоматичний перерахунок пенсії для пенсіонерів, які пропрацювали два роки і більше, її фінансування та виплату.

– Левова частка роботи – це обслуговування людей. Як змінився процес їх прийому?

– Змінився не сам процес, а якість. Обслуговування 406 тисяч пенсіонерів та 298,1 тисяч застрахованих осіб регіону вимагає коректності, організованості та компетентності – і ми всі це розуміємо. Сучасний сервісний центр Пенсійного фонду функціонує в кожному районі та місті Черкащини.

Важливим кроком назустріч стала можливість надання послуг за місцем проживання в територіальних громадах області. Перше віддалене робоче місце Головного управління, яке функціонує і донині, було створене в Білозірській об’єднаній територіальній громаді в липні 2017 року. Нині в області функціонує 57 віддалених робочих місць: 29 – в об’єднаних територіальних громадах та 28 – у сільських радах та комітетах самоорганізації населення. На жаль, поширення коронавірусної хвороби обмежило виїзд наших спеціалістів до віддалених робочих місць, більшість послуг надаються дистанційно.

Клієнтами Пенсійного фонду є і маломобільні групи населення. Що зроблено для них?

– На Черкащині зареєстровано понад 115 тисяч осіб з інвалідністю. Під час ремонтних робіт у сервісних центрах враховано необхідність створення безперешкодного доступу осіб із інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Усі відділи обслуговування облаштовані кнопкою виклику спеціаліста, тактильною плиткою для людей із порушеннями зору, мнемосхемами та інформаційними табличками з дубльованим рельєфно-крапковим шрифтом Брайля, звуковими орієнтирами типу «Метроном». У 20 сервісних центрах встановлено пандуси для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату, у 13 – виокремлено паркувальні місця для людей з інвалідністю. Приміщення сервісних центрів Золотоніського, Канівського та Шполянського районів облаштовані туалетними кімнатами, які адаптовані для осіб з інвалідністю. Стандартами обслуговування передбачено, що в органах Пенсійного фонду кожен має почуватися комфортно та мати рівні можливості для отримання послуг.

– Вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України створений для комфорту – чи це необхідність?

– Це комплексне рішення. Із одного боку, можливість розвантажити сервісні центри та спрямувати туди людей, яким обов’язково необхідно особисто з’явитися на прийом. Із іншого боку – чітко окреслити список послуг, які можна отримати дистанційно. Акцентую ще раз – часи змінюються, і зараз, в умовах карантину, більшість питань можна вирішити за допомогою вебпорталу Пенсійного фонду України: отримання електронних документів із підтвердженням QR-кодом, призначення пенсії «в одне відвідування», «Пенсійний калькулятор», «Електронна трудова книжка», автоматичне призначення пенсії за віком, мобільний застосунок «Пенсійний фонд». Це лише невеликий перелік доступних електронних сервісів. Користувачами вебпорталом є 63,6 тисячі осіб в регіоні. Він необхідний не лише пенсіонерам – застраховані особи можуть із його допомогою контролювати сплату роботодавцем страхового внеску та отримувати щомісяця інформацію про зарахування періоду роботи до страхового стажу.

– Яка роль Пенсійного фонду в офіційному працевлаштуванні черкащан? 

– Метою роботи в цьому напрямі є не накладання штрафів, а захищеність громадян і можливість користуватися соціальними гарантіями. Застраховані особи мають право на відпустку, оплату листка непрацездатності, отримання допомоги по вагітності та пологах, допомогу у зв’язку з безробіттям, соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Пенсійний фонд – структура, яка працює з людьми і для людей. Досягти важливих результатів самотужки у сфері легалізації зайнятості дуже складно. Дякуючи налагодженій співпраці на рівні області з Державною податковою службою, Управлінням Держпраці, центрами зайнятості, управліннями соціального захисту, соціальними фондами, Федерацією профспілок та органами влади на місцях ми разом ефективно вирішуємо завдання та виконуємо спільну місію – розвиваємо соціальну сферу.

 Що очікувати громадянам регіону від Пенсійного фонду найближчим часом?

 Тридцятиріччя Пенсійний фонд області зустрічає готовим до нових викликів сьогодення – ми маємо професійні і технічні ресурси для якісного виконання доручень Уряду щодо обслуговування громадян Черкащини.

Відповідно до Стратегії модернізації, яка буде продовжена і на наступні роки, ми будемо прагнути створювати зручні засоби отримання послуг, забезпечувати високий рівень сервісу, працювати над максимальною доступністю інформації. Також у пріоритеті буде підвищення прозорості та ефективності у відносинах з громадськістю, оцифрування пенсійних справ та відомостей про трудову діяльність працівника (переведення в електронний формат).

Уже маємо план роботи на 2021 рік, тож готові розвиватися, бути корисними для всіх людей і виправдовувати їхні очікування. А для підвищення розміру пенсійних виплат в регіоні однозначно потрібна відповідна законодавча база.

Цікавтеся новинами пенсійного та трудового законодавства. Нині Пенсійний фонд України презентує багато електронних сервісів. Для нас сьогодні важливо зберегти здоров’я відвідувачів та працівників.

Маєте запитання – використовуйте наші електронні сервіси та телефонні «гарячі лінії», дистанційна взаємодія зараз безпечніша. Фахівці нашої системи в межах своїх повноважень готові професійно надати консультаційну, інформаційну підтримку будь-кому, хто її потребує. І так буде завжди.