31 жовтня 2021 року відбудуться проміжні вибори народних депутатів у двох виборчих округах: № 184 (м. Нова Каховка, Херсонська область) та № 197 (м. Золотоноша, Черкаська область). Вибори призначені у зв’язку з тим, що народний депутат Ігор Колихаєв за результатами місцевих виборів 2020 року став міським головою міста Херсон, а народний депутат Олександр Скічко був призначений головою Черкаської ОДА. Відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України», який є чинним для проміжних виборів народних депутатів, виборчий процес розпочинається 1 вересня.

Про це розповідає Громадська мережа ОПОРА, передає ChesnoNews.

Напередодні офіційного старту активність політиків і партій набрала широкого розмаху і спостерігачі ОПОРИ відзначають фактичний початок дочасної агітаційної кампанії низки потенційних кандидатів в округах. Поняття дочасної агітації не регулюється нормами виборчого законодавства, що створює умови для надмірних витрат, тінізації виборчих фінансів та негативно впливає на рівність майбутніх суб’єктів виборчого процесу. Формально, агітація розпочинається суб’єктами виборчого процесу на наступний день після їх реєстрації відповідною виборчою комісією. Тому весь перелік проведених заходів потенційними кандидатами та витрат на них до моменту реєстрації не підпадає під регулювання виборчого законодавства, а ЦВК не має юридичних інструментів для заборони подібної активності.

Перебіг та формат заходів дочасної агітації знову увиразнює проблему матеріального стимулювання виборців, характерну для виборів в одномандатних мажоритарних округах. У своїй публічній діяльності потенційні кандидати охоче вдаються до надання (чи обіцянки надання) виборцям різного роду корисних вигод чи цінних благ,  акцентуючи увагу на благодійному, а не електоральному характері таких послуг. Витрати бюджетних ресурсів і зафіксовані приклади використання посадового впливу на користь потенційних кандидатів, поряд з “передвиборчою благодійністю”, демонструють реальну загрозу обмеження політичної конкуренції на проміжних виборах.

Комплексний аналіз різних форм публічної активності у серпні показує про де-факто розпочату активність 12 кандидатів: трьох – в ОВО № 184 та дев’яти – в ОВО № 197. Основними формами публічної активності потенційних кандидатів стали пряма комунікація з виборцями та використання носіїв зовнішньої реклами. Для взаємодії з виборцями потенційні кандидати зосереджувались на участі в публічних заходах, благодійній діяльності та кампанії «від дверей до дверей». Рекламні кампанії у соціальних мережах, які стали популярним способом комунікації за останні виборчі періоди, були притаманні лише для Черкащини, де відповідним механізмом користувались майже всі активні потенційні кандидати. Меншою мірою потенційні суб’єкти використовували місцеві медіа для дочасної агітації та вуличну агітацію, яка проявлялась в організації мітингів та встановленні брендованих наметів.

Частина політиків, які в попередні місяці проявляли наміри чи інтерес до участі у виборчій кампанії, обмежили або згорнули свою активність напередодні старту проміжних виборів, а ситуація щодо потенційних кандидатів стала більш визначеною.  Спостереження у серпні вказує на відносно спокійний перебіг дочасної кампанії в округах з точки зору наявності конфліктів, фізичного перешкоджання агітації або чорного піару. На цьому фоні резонансним  випадком обмеження публічної активності стало витребування спеціального дозволу муніципальною охороною міста Нова Каховка (ОВО № 184) на встановлення агітаційного намету Ігоря Токовенка («Народовладдя»). Але дії органів публічної адміністрації із ознаками перешкоджання не мали системного характеру і повторюваності протягом серпня. У випадку з розповсюдженням чорного піару фігурантом і об’єктом таких дій став потенційний кандидат від партії «Слуга народу» Віталій Войцехівський (ОВО №197), матеріали з ознаками чорного піару проти якого з’являлись у онлайн-ЗМІ «Хрещатик». В публікації йшлося про нібито суперечливі факти його політичної біографії та в негативній стилістиці медіа пов’язувало його із партією «Слуга народу» і олігархом Юрієм Косюком.

Дочасна кампанія розгортається в сприятливих умовах відсутності жорстких карантинних обмежень і характеризується інтенсивною взаємодією потенційних кандидатів та їхніх команд з виборцями (в тому числі у форматі масових заходів), що несе ризики здоров’ю громадян на пізніших етапах виборчого процесу. Враховуючи епідеміологічну ситуацію, виборчим комісіям, Кабінету Міністрів України та органам місцевого самоврядування необхідно завчасно і скоординовано реалізувати протиепідеміологічні заходи і належним чином проінформувати про них виборців.

Перебіг дочасної агітаційної кампанії

Округ № 184

Дочасна активність на Херсонщині у серпні не мала масштабного характеру. Спостерігачі ОПОРИ відзначають, що публічну активність проявили три потенційні кандидати: Геннадій Лагута («Нам тут жити»), Ігор Токовенко («Народовладдя») та Ігор Йосипенко («Європейська Солідарність»). Найбільш активним потенційним кандидатом став Геннадій Лагута, якого партія Ігоря Колихаєва «Нам тут жити!» у березні офіційно вирішила висунути кандидатом по виборчому округу. Основною формою дочасної кампанії кандидата стала пряма комунікація з виборцями, що включала в себе велику кількість заходів передвиборчої благодійності. Вистави цирку, організовані прийоми лікарів та юридична допомога, підтримка свят, спортивних та інших заходів, придбання різних товарів активно здійснювалось протягом серпня через Благодійний фонд Ігоря Колихаєва «Нам тут жити». Благодійний фонд має розгалужену сітку своїх представників по громадам 184-го округу, які організовують та забезпечують агітаційні заходи за участі потенційного кандидата або з повідомленням, що благодійність відбувається за сприянням Геннадія Лагути. Іншою популярною формою активності для потенційного кандидата стало використання зовнішньої реклами та медійна присутність. Геннадія Лагуту медійно підтримує ТРК «Херсон плюс», який робив матеріали про відкриття парку динозаврів та початок будівництва спортивного комплексу в місті Нова Каховка. Крім цього, на території округу спостерігачі фіксують брендовані авто з написом «Нам тут жити Геннадий Лагута».

Ігор Токовенко, який представляє політичну партію «Народовладдя», у серпні більше зосередився на розповсюдженні друкованої продукції та вуличній агітації. Потенційний кандидат встановлював агітаційні намети та організовував публічні заходи, зокрема на День Незалежності влаштував ходу з прапором України. Ігор Токовенко має невелику представленість на носіях зовнішньої реклами та періодично з’являється у місцевих медіа-ресурсах. Наступний за інтенсивністю дочасної агітації – потенційний кандидат Ігор Йосипенко («Європейська Солідарність»). Потенційний кандидат публічно не заявляв про наміри балотуватись, але почав проявляти активність у вигляді благодійності та реклами на бордах. Так, на змаганнях з гирьового спорту в селі Дудчани 22 серпня відзначив кращих учасників змагань та виділив кошти на розвиток спортивного клубу «Геркулес». Також потенційний кандидат почав комунікацію з виборцями через новостворену в серпні «офіційну сторінку депутата Херсонської обласної ради Ігоря Йосипенка».

У період червня-липня спостереження показувало на імовірне висування ще шести кандидатів. У лютому 2021 року партія «Опозиційна платформа – За життя» офіційно заявила про висунення кандидатом у народні депутати першого заступника голови Херсонської обласної ради Єгора Устинова. Але протягом серпня потенційний кандидат не проявляв помітної публічної активності, хоча у період червня-липня був інтенсивно представлений у різних сегментах дочасної агітації. Про свою можливу участь у виборчих перегонах повідомляв Іван Вінник – народний депутат VIIІ скликання від політичної партії “Блок Петра Порошенка”. Також імовірними кандидатами називали депутатів Херсонської обласної ради Сергія Хланя, Миколу Дмитрука, Юрія Одарченка та лідерку партії «Національна платформа» Катерину Одарченко. Проте у серпні стало відомо про смерть Миколи Дмитрука, а інші потенційні кандидати не проявляли публічної активності за останній місяць.

Потенційний кандидат/кандидатка Відомості про особу Основні форми активності
Геннадій Лагута

https://bit.ly/3jjoO5U

 

Заступник голови Херсонської обласної ради Здійснює пряму комунікацію з виборцями шляхом організації великої кількості благодійних заходів. Представлений на носіях зовнішньої реклами.
Ігор Токовенко

https://bit.ly/38jehl0

 

Голова Дніпропетровської організації політичної партії «Народовладдя» Дочасна активність зосереджена у розповсюдженні агітаційної продукції, встановленні брендованих наметів та організації публічних заходів, мітингів.
Ігор Йосипенко

https://bit.ly/3DlPFq7

 

Депутат Херсонської обласної ради від політичної партії «Європейська Солідарність» Розпочав публічну активність у серпні. Відзначився зовнішньою рекламою та зустрічами з виборцями округу.

 

Округ № 197

На відміну від Херсонщини, на виборчому окрузі № 197 активність потенційних суб’єктів у серпні була більш інтенсивною. На різних етапах дочасної агітації проявляли активність або прямо заявляли про намір балотування загалом 17 кандидатів. Втім, через різні обставини публічна активність низки потенційних кандидатів у серпні повністю зникла. Припинилась публічна активність Євгенія Курбета, Володимира Нетребенка та колишнього нардепа від округу Леоніда Даценка. Також неактивні тепер Сергій Лісовий і Сергій Дудка, які могли бути потенційними кандидатами від «Слуги народу» на деяких етапах дочасної кампанії. Схожа ситуація з Валерією Бондаренко, якій пророкували висування від партії «За майбутнє». Протягом серпня активність Сергія Василюка від партії «Народовладдя» та Ігоря Шевченка від «Успішної України» зменшилась.

Системний аналіз різних сегментів публічної активності у серпні вказує на ознаки дочасної агітації дев’яти кандидатів. Найбільш активно у дочасну кампанію включились: Владислав Голуб, Віталій Войцехівський, Андрій Іллєнко, Роман Сущенко та Іван Степанець. Владислав Голуб проводить прямі зустрічі з виборцями, відвідує різноманітні святкування в громадах, використовує зовнішню рекламу, рекламу в соцмережах, має представленість у місцевих ЗМІ. Нерідко екснардеп згадував і про реалізовані на окрузі за його каденції проєкти, які фінансувались субвенціями із держбюджету. У серпні на окрузі відкрито вже другий культурно-освітній центр, де для людей старшого віку проводять безкоштовні курси «Смартфон – корисний помічник» або «Фінансова безпека та грамотність». Ініціатива провадиться від імені потенційного кандидата і від імені нещодавно зареєстрованої ГО «Разом ми – потужна сила». Також кандидат займався благодійністю, зокрема на святкуванні Дня Села у Мошнах роздавав дітям шкільні портфелі та звітував про встановлення камер безпеки у ряді населених пунктів округу.

Наприкінці липня голова партії «Слуга народу» Олександр Корнієнко, перебуваючи з робочим візитом у Черкасах, зазначив, що партія бачить своїм кандидатом на виборах по 197-му округу міського голову Золотоноші Віталія Войцехівського. Із початком серпня потенційний кандидат включився в дочасну агітаційну кампанію великою кількістю зовнішньої реклами, публікаціями з ознаками джинси у друкованих та онлайн-ЗМІ округу, значною кількістю реклами у соцмережах. За останній місяць на рекламу в соцмережах потенційний кандидат витратив 1 118$. Активно відвідує громади округу. Його агітатори у футболках «підтримую Войцехівського» біля партійних наметів у людних місцях на окрузі збирали підписи на підтримку потенційного кандидата, роздавали газети із його інтерв’ю та переліком здобутків.

Активно включився у дочасну кампанію народний депутат України VII і VIII скликань від ВО «Свобода» Андрій Іллєнко. Потенційний кандидат активно зустрічається з виборцями, провадить із командою агітацію «від дверей до дверей», відвідує святкування та фестивалі в громадах округу. Перейнявся деякими екологічними питаннями та проблемами закриття шкіл, зокрема у селі Шабельники Золотоніського району. Застосовує рекламу в соціальних мережах, розповсюджуються на окрузі агітаційні газети із біографією потенційного кандидата. Витратив на рекламу в соцмережах 20$.

Відносно меншу активність проявляли у серпні ймовірні кандидати Роман Сущенко та Іван Степанець. Роман Сущенко був представлений на білбордах із вітанням з Днем Незалежності та зосередився на візитах у громади округу. Потенційний кандидат відвідав Гельмазов, Мошни, Канів, Кропивну, брав участь у місцевих святах, обговореннях. Долучився до організації вишколу для бійців Нацгвардії України та вручав партійні квитки «Європейська Солідарність» однодумцям Мошнянської об’єднаної громади. Відеоблоги потенційного кандидата платно просувають на Facebook-сторінці «Черкаси NOW», яка загалом на рекламу в серпні витратила близько 60$. Схожу активність проявляв Іван Степанець, депутат Черкаської районної ради попереднього скликання від ВО «Батьківщина». Потенційний кандидат розмістив поодинокі вітання на зовнішній рекламі з Днем Незалежності на окрузі. Також відвідав різноманітні святкування і фестивалі в громадах округу. Розміщував вітання зі святами у місцевих ЗМІ.

Спостерігачі ОПОРИ відзначають помітну активність у серпні ще чотирьох імовірних кандидатів – Миколи Томенка, Максима Зеленського, Юлії Гершун та Ігоря Зайчука. В той же час публічна активність потенційних кандидатів обмежилась невеликою кількістю ініціатив, які включали в себе переважно участь у публічних заходах.

Потенційний кандидат / кандидатка Відомості про особу Основні форми активності
Владислав Голуб

https://bit.ly/3zugIgv

 

Народний депутат України VIII скликання Потенційний кандидат активно проводить зустрічі з виборцями, має представленість на носіях зовнішньої реклами, використовує рекламу у соціальних мережах. Від імені кандидата у культурно-освітніх центрах проводяться безкоштовні курси для людей старшого віку.
Віталій Войцехівський

https://bit.ly/3BfyIeU

Міський голова Золотоноші Дочасна агітація потенційного кандидата зосереджена на рекламі у соціальних мережах та на носіях зовнішньої реклами. На користь кандидата працюють агітатори, на території округу встановлені агітаційні намети.
Андрій Іллєнко

https://bit.ly/3sYKUxN

 

Народний депутат України VII і VIII скликань Застосовує кампанію «від дверей до дверей», на окрузі відбувається розповсюдження агітаційних газет, на користь потенційного кандидата застосовується реклама у соціальних мережах.
Роман Сущенко

https://bit.ly/3yo6qNB

 

Перший заступник голови Черкаської обласної ради Зосередився на візитах у громади округу, має представленість на зовнішніх носіях реклами, просуваються відеоблоги потенційного кандидата у Facebook.
Іван Степанець

https://bit.ly/3ynFyNB

 

Депутат Черкаської районної ради XII скликання Основними формами активності потенційного кандидата стала пряма робота з виборцями під час візитів у населені пункти округу, зовнішня агітація та використання місцевих медіа.
Ігор Зайчук

https://bit.ly/3mMuSGt

 

Представник партії «Національний корпус» Розмістив кілька промотованих дописів у соцмережах із проханням його підтримати. Взяв участь у протесті-перформансі під час візиту Президента Зеленського на Черкащину в День прапора.
Микола Томенко

https://bit.ly/3BmSJ3i

 

Лідер політичної партії «Громадський рух «Рідна країна» Відвідав Трахтимирівський заповідник на Канівщині та ювілей музею Тараса Шевченка у Каневі, що було медійно підтримано місцевим телеканалом.
Юлія Гершун

https://bit.ly/38skwTr

 

Голова Благодійного Фонду «Розвиток обдарованих дітей» Юлія Гершун подарувала 1000 антигенних тестiв та 10000 масок-респiраторiв Канiвській громаді. Звітує у Facebook про відвідання свят у кількох громадах округу. З’являється з керівництвом області на публічних заходах. Про намір балотуватись не заявляла.
Максим Зеленський

https://bit.ly/2Y0VlWd

 

 

Помічник народного депутата Сергія Рудика Разом із народним депутатом Сергієм Рудиком (обраний в ОВО №198) відвідував округ, вивчаючи проблематику та інспектуючи переважно освітні заклади. Звітував у друкованих ЗМІ та соцмережах про виділені за сприяння Сергія Рудика кошти із державної субвенції на встановлення спортивних та дитячих майданчиків та ремонти в освітніх закладах на окрузі. Про намір балотуватися не заявляв.

 

Ризики порушень виборчого законодавства

Аналіз дочасної кампанії потенційних кандидатів вказує на прояви матеріального стимулювання виборців та публічну активність із ознаками застосування адміністративного ресурсу. Неофіційний етап виборчого процесу мотивує потенційних кандидатів використовувати політичні стратегії, націлені на безкоштовне надання різноманітних послуг та товарів виборцям. Адже в умовах розгортання виборчого процесу та після офіційної реєстрації кандидатів така «виборча благодійність» може мати ознаки підкупу виборців, що прямо заборонено виборчим законодавством та передбачає адміністративну або кримінальну відповідальність.

Практика залучення в дочасну агітаційну кампанію з метою матеріального стимулювання виборців громадських організацій та благодійних фондів, окрім політизації останніх, є етично неприйнятним способом уникнення законної відповідальності на офіційному етапі виборів. В умовах відсутності нормативних положень, що класифікують діяльність благодійних фондів, які афілійовані із виборчими суб’єктами як підкуп виборців у Законі України «Про вибори народних депутатів України» (на відміну від Виборчого кодексу, ч. 6 ст. 57), наявні сприятливі можливості для «законної» виборчої благодійності. Втім, навіть у цих умовах реформовані положення законодавства, що регулюють розслідування виборчих злочинів, містять дієві механізми для реалізації принципу невідворотності покарання, зокрема у питанні підкупу виборців. А факт надання безкоштовних послуг і товарів, у контексті законодавчого визначення передвиборчої агітації, може бути приводом для звернення до правоохоронних органів. У той же час наголошуємо, що профільний Закон України «Про благодійність і благодійні організації» забороняє благодійним організаціям надавати благодійну допомогу політичним партіям або від імені політичних партій, а також брати участь у виборчій агітації.

Також одним з явних та неврегульованих ризиків для демократичності проміжних виборів є зловживання адміністративними ресурсами. На різних етапах дочасної кампанії проміжних виборів народних депутатів 31 жовтня активну участь брали потенційні кандидати, які є чинними посадовцями органів місцевого самоврядування – Віталій Войцехівський, Роман Сущенко, Геннадій Лагута, Єгор Устинов. Ключовим критерієм реалізації принципу рівності прав майбутніх суб’єктів виборчого процесу є чітке розмежування поточної діяльності посадової особи органу місцевого самоврядування та її політичної активності, в тому числі на етапі дочасної агітації. Спостерігачі ОПОРИ фіксують тиражування публікацій у місцевих ЗМІ Черкаської області щодо інспекції голови ОДА Олександра Скічка та Віталія Войцехівського в Золотоноші одного з об’єктів програми Президента «Велике будівництво» та підписання меморандуму Золотінською міською радою із сміттєпереробною компанією в стінах ОДА і за участі її чиновників, які маркуються як «політична реклама» або «іміджевий матеріал». У діях потенційного кандидата немає формального порушення виборчого законодавства, але ігноруються усталені демократичні стандарти. Адже з огляду на контекст (в умовах анонсування партією «Слуга народу» рішення щодо участі мера Золотоноші у виборчих перегонах) це дає електоральні переваги В. Войцехівському і негативно впливає на конкурентність виборчого процесу. Міжнародні місії неодноразово звертали увагу на необхідність мінімізації застосування владними інституціями практик, які можуть бути кваліфіковані як адміністративний ресурс, зокрема в звіті ОБСЄ за результатами спостереження за позачерговими парламентськими виборами зазначено: «Учасники перегонів повинні докладати більше зусиль для утримання від використання проєктів державних закладів та фінансованих державою проєктів для отримання  виборчих переваг у період передвиборчої кампанії».

Занепокоєння у потенційних учасників виборів на Черкащині викликало перенесення центру округу з Канева до Золотоноші. У відповідь на доручення ЦВК Черкаська ОДА ініціювала перенесення приміщення ОВК у зв’язку з його незадовільним станом. Облдержадмінстрація обґрунтувала свою пропозицію зверненням виконкому Канівської міської ради, а також повідомила вищий орган адміністрування виборів про відсутність належних приміщень у попередньому центрі округу. В умовах імовірного висунення міського голови Золотоноші кандидатом від провладної партії, факт перенесення був розцінений окремими потенційними учасниками виборів як прояв адміністративного втручання і загроза тиску на комісію. ОПОРА наголошує на необхідності додаткового дослідження щодо обґрунтованості застосованих критеріїв (зокрема реального стану колишнього приміщення ОВК) та безальтернативності прийнятого рішення (відсутності належних приміщень в межах Канева). Примітно, що раніше на тому ж засіданні ЦВК прийняла рішення про затвердження Порядку утворення, зміни меж та центрів територіальних виборчих округів для загальнодержавних виборів, в якому, зокрема, обумовила критерії та порядок перенесення центру округу. Хоча формально згадана Постанова не стосується проміжних виборів народних депутатів (адже вона прийнята на виконання норм Виборчого кодексу, в той час як проміжні вибори проводяться на підставі старого Закону «Про вибори народних депутатів України»), запропонований там алгоритм був використаний для перегляду центру округу № 197.  А саме округи мають знаходитися в районних центрах, а центром округу, до якого входять декілька районів, є адміністративний центр одного з районів, за можливості рівновіддалений від крайніх меж територіального округу (пункт 2.8 затвердженого Порядку). В ході обговорення на засіданні члени ЦВК дійшли згоди, що Золотоноша є найбільш відповідним місцем для розміщення ОВК. Відповідно до виборчого законодавства центром округу є адміністративно-територіальна одиниця за місцезнаходженням ОВК. Лише за умови гарантування невтручання у роботу виборчої комісії та недопущення її політизації, місце розташування комісії не буде фактором негативного впливу на процес волевиявлення громадян. Виборче законодавство забороняє втручання у діяльність комісій і за такі дії передбачена кримінальна відповідальність. А при прийнятті рішень комісія зобов’язана керуватись виключно нормами закону, положеннями нормативно-правових актів, рішеннями ЦВК або суду. В даному випадку важливо не повторити ситуації зі встановленням підсумків голосування окружною виборчою комісією № 87 навесні 2021 року та зберегти довіру до інституту виборів та органів адміністрування.

Проявом порушення виборчих стандартів з ознаками зловживання адміністративними ресурсами стало політичне позиціонування окремих посадових осіб Херсонщини. Спостерігачі ОПОРИ фіксували на сторінці Благодійного Фонду Ігоря Колихаєва «Нам тут жити!» публічні подяки фонду та потенційному кандидату Геннадію Лагуті за надані послуги та товари від голів та старост громад округу. Поза виборчим процесом політична нейтральність посадових осіб органам державної виконавчої влади та місцевого самоврядування регулюється Законами України «Про державну службу» та «Про запобігання корупції». Зокрема особи, крім тих, які займають політичні посади, зобов’язані уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів, не використовувати службові повноваження в інтересах політичних партій чи їх осередків або окремих політиків. Варто зазначити, що під час виборчого процесу посадовим особам органів місцевого самоврядування у робочий час заборонено вчиняти дії, які можна класифікувати як передвиборча агітація. Крім того, неупередженість органів публічної адміністрації до суб’єктів виборчого процесу також гарантується виборчим законодавством, що також зазначено у спеціальній доповіді Венеційської комісії, присвяченій зловживаннями адміністративними ресурсами під час виборчих процесів. Так, у доповіді зауважена важливість залишення осторонь виборчого процесу органів влади всіх рівнів, щоб уникнути будь-якого втручання та гарантувати справедливість і безсторонність протягом усього виборчого процесу.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Кабінету Міністрів України та органам місцевого самоврядування

  • Заздалегідь спланувати та реалізувати комплекс протиепідеміологічних заходів та відповідного інформування виборців, спрямованих на забезпечення безпечного голосування громадян та діяльності виборчих комісій в умовах пандемії.

Національній поліції України

  • Забезпечити попередню підготовку та навчання працівників поліції, залучених до виконання правоохоронних функцій під час виборчого процесу.
  • На постійній основі інформувати громадськість та ЗМІ про заходи з профілактики, попередження, виявлення і розслідування правопорушень на проміжних виборах народних депутатів України.

МВС України, Національній поліції України

  • Із метою належного вивчення досвіду застосування зміненого напередодні місцевих виборів законодавства, підготувати і оприлюднити аналіз результативності розслідування виборчих злочинів на місцевих виборах 2020 р. та проміжних виборах народних депутатів України 2021 р.

Центральній виборчій комісії

  • Реалізувати інформаційно-просвітницькі проєкти для виборців одномандатних округів щодо особливостей виборчого процесу, відповідальності за правопорушення та необхідності дотримуватись протиепідеміологічних заходів.
  • Запланувати та реалізувати заходи із розширення доступу громадян до відкритих виборчих даних, включаючи інформацію про склад ОВК і ДВК.
  • Посилити контроль за виконанням ОВК повноважень щодо оприлюднення своїх рішень, зокрема і на офіційному вебсайті ЦВК.

Президенту України, членам Кабінету Міністрів України, посадовим особам центральних та місцевих органів влади

  • Сприяти політично нейтральному характеру діяльності публічної адміністрації під час виборчого процесу, забезпечуючи справжні рівні можливості для кандидатів на проміжних виборах народних депутатів України.
  • Чітко дотримуватись розмежування між власною посадовою діяльністю та функціонуванням політичних партій та кандидатів, не допускаючи використання державних та комунальних ресурсів у виборчих інтересах.