За допомогою космічного супутника AstroSat астрономи досліджували центральне поле скупчення галактик, відомого як скупчення Кома.

Результати дослідження опубліковані на сервері препринтів arXiv.org, передає ChesnoNews.

Скупчення галактик містять до тисячі галактик, пов’язаних гравітацією. Вони є найбільшими відомими гравітаційно-пов’язаними структурами у Всесвіті і служать чудовими лабораторіями для вивчення еволюції галактик і космології.

Скупчення Кома (також відоме як Abell 1656) — одне з найбагатших і добре вивчених скупчень галактик в сусідньому Всесвіті знаходиться на відстані близько 321 млн світлових років. У ньому – понад 1 000 галактик, а в центральній області переважають дві надгігантські еліптичні галактики, а саме: NGC 4874 і NGC 4889.

Щоб пролити більше світла на властивості цього скупчення, група астрономів на чолі зі Смріті Махаджаном з Індійського інституту наукової освіти і досліджень в Мохалі, Індія, спостерігала за ним за допомогою AstroSat. Вони використовували супутниковий телескоп з ультрафіолетовим зображенням (Ultraviolet Imaging Telescope, UVIT) для вивчення центральної області скупчення Кома в далекому ультрафіолетовому спектрі.

Для початку астрономи вивчили зображення центрального поля скупчення Кома (область радіусом приблизно 2,3 млн світлових років від ядра скупчення), зроблене UVIT і виявили більше 1 300 яскравих джерел світла. При цьому, 852 з них ідентифікували як галактики, 114 — як зірки і три з них — як квазари (один з них — найдальший об’єкт, що спостерігався досі UVIT). Природу інших джерел ще належить з’ясувати.

Дослідження показало, що більшість найяскравіших галактик, ідентифікованих за допомогою UVIT, є членами скупчення Кома. Більш того, виявилося, що багато з 852 галактик відрізняються нетрадиційною морфологією в далекому ультрафіолетовому діапазоні хвиль. Наприклад, галактика GMP 2910 має вражаючий вузький хвіст.