
Транспортна реформа – це те, до чого давно прагнули у Черкасах, щоб зробити послуги громадських перевезень більш якісними і сучаснішими. Втілити це у життя тривалий час не вдавалося. Вагомим досягненням стало запровадження у 2022 році електронного квитка у тролейбусах і маршрутках. Наразі робота над реформуванням транспортної сфери триває. Планують оптимізувати маршрути, провести прозорі конкурси і забезпечити перевезення пасажирів на сучасних і екологічних автобусах.
Про кроки, які вже здійснюються в цьому напрямку, і про плани розповів пресслужбі ЧМР директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко.
Нова маршрутна сітка
На замовлення Черкаської міської ради Вінницький державний технологічний інститут розробляє для Черкас нову транспортну модель, яка буде враховувати інтереси жителів міста, а не перевізників, як це було до цього часу.
Буде проведена оптимізація маршрутів. Якісь, можливо, зникнуть, натомість з’являться нові. Маючи нову маршрутну модель, місто зможе оперативно реагувати на потреби жителів.
Черкасам – якісні автобуси
На шість автобусних маршрутів, де закінчилися попередні п’ятирічні договори, були проведені конкурси. За умовами, перевезення мають здійснюватися сучасними автобусами великої місткості і класом екологічності не нижче «Євро-5». Перевізники зі старими «Богданами» вже не могли виграти конкурс.
На три з цих шести маршрутів зайшов новий для Черкас перевізник ТОВ «Епітранс», який надав пропозицію щодо автобусів належної кількості та якості. Їхня пропозиція по маршрутах №4 та №22 була єдиною, яка відповідала умовам конкурсу. Слід зазначити, що цей перевізник надає транспортні послуги ще у кількох містах України, в т.ч. Чернігів, Луцьк, Львів.
Судові перипетії
Попередні обслуговувачі цих маршрутів – ПП «Медіт-сервіс» і ПП «Еліт Транс» подали пропозицію з автобусами, які не відповідають умовам конкурсу ні за місткістю, ні за екологічністю. Тож їхні пропозиції не розглядалися.
24 грудня 2024 року переможцем на маршруті №4 був визнаний ТОВ «Епітранс», який почав обслуговувати маршрут. Натомість попередній перевізник, «Медіт-сервис», із цим не погодився. Почалася судова тяганина. Більшість ухвал місцевого адмінсуду міською владою вже скасовані в апеляції.
Процес ще триває. Незважаючи на це, перевізник, який не виграв конкурс, продовжує виводити свої автобуси на маршрут №4, одночасно із переможцем конкурсу. Тож там наразі їздить не 8, а 16 автобусів (8 легальних, і 8 – нелегальних).
Схожа ситуація незабаром може відбутися і на маршруті №22.
На жаль, законних важелів впливу у Черкаської міської ради на нелегальних перевізників немає, тому міська рада звернулася до Укртрансбезпеки, яка є єдиним органом в державі, що має право накладати на нелегальних перевізників штрафні санкції і позбавляти їх ліцензії. Наразі, чекаємо на її реакцію.
Що далі?
Аби місто отримало контроль за пасажирськими перевезеннями, і вони стали більш якісними, необхідно збільшити конкуренцію у цій сфері. Для цього планується долучати до участі в конкурсах якомога більшу кількість перевізників з усієї України.
Попередньо, нова маршрутна сітка у Черкасах має з’явитися вже влітку 2025 року. Тоді і будуть оголошуватися конкурси на нові маршрути, де будуть нові, ті, що відповідають умовам сучасності, вимоги до якості і кількості автобусів, графіків, електронного квитка тощо.
Наступним кроком стане запровадження відшкодування перевізникам витрат за кілометр пробігу. Це дозволить нівелювати такі поняття, як «прибутковий» чи «неприбутковий» маршрут.
Усі ці дії, у комплексі, і являтимуть собою транспортну реформу. Коли послуги громадських перевезень надаватимуться більш якісно і враховуватимуть, передусім, інтереси жителів Черкас.