Воєнні дії, що продовжуються на території України вже восьмий місяць, не зупиняють шахраїв, котрі звикли наживатися на чужій біді чи необізнаності. Злочинці вигадують нові схеми викачування грошей з користувачів.

Правоохоронці Черкащини розповідають про те, як не стати жертвою шахраїв в інтернеті та що робити, якщо ви потратили у пастку.

Основні схеми, які використовують шахраї:

Шахрайство з надзвичайною ситуацією

Шахраї телефонують друзям або родичам, видаючи себе за жертв, та змальовують екстрену ситуацію (наприклад: мене було заарештовано; мене пограбували; я потрапив до лікарні), благаючи про допомогу, у вигляді грошового переказу.

Як не потрапити на гачок шахрая:

  • Під час дзвінка перепитайте, в якому відділі поліції або відділені лікарні знаходиться Ваш родич, адресу його місцезнаходження та вимагайте назвати прізвище, ім’я і по батькові Вашого родича, число, місяць та рік його народження.
  • Після такого дзвінка зателефонуйте родичу і з’ясуйте, де він перебуває у цей час та чи дійсно він потребує Вашої допомоги.
  • У разі, якщо Ваша близька людина не бере слухавку, то зателефонуйте за номером «102» або у відділення, де зі слів шахраїв, вона знаходиться, або під’їдьте туди особисто. Ніким і ні в якому разі грошові кошти не передавайте та не пересилайте на картку.

Шахрайства, пов’язані з покупками через мережу Інтернет

Низька ціна товару, значно нижча від конкурентів, необхідна повна або часткова передоплата. Продавець виставляє низьку ціну, але просить обов’язково передоплату, повну або часткову, відмовляється від оплати у відділені служби доставлення. В таких випадках покупець оплативши товар, його частину чи вартість доставлення досить часто залишається ні з чим.

Як не потрапити на гачок шахрая:

  • Під час покупок в Інтернеті – передоплату вносіть тільки перевіреним продавцям, в інших випадках оплачуйте товар після отримання.
  • Звертайте увагу на відгуки щодо продавця тих чи інших товарів або послуг.
  • Не користуйтесь “сумнівними” Інтернет-сайтами.

Шахрайство, представившись працівником банку

Шахрай маскується під працівника банку і просить надати інформацію: реквізити картки, одноразові паролі. Також під час розмови шахрай може переконувати здійснити перерахунок коштів, зняти ліміт по картці. Повідомляє, що рахунок у небезпеці (от-от буде заблоковано, або якісь злодії почали виводити кошти), та пропонує не гаяти часу, а переказати усі кошти на «безпечний рахунок» (тобто на рахунок шахрая).

Як не потрапити на гачок шахрая:

  • Нікому й ніколи не повідомляє свій ПІН-код.
  • У жодному разі не надавайте особисту інформацію у відповідь на електронні листи чи дзвінки, навіть із банку. Краще самі перетелефонуйте на офіційний номер call-центру вашої фінустанови і з’ясуйте ситуацію.
  • Працівник банку ніколи не буде дзвонити до вас із закритого номера. Якщо вас просять надіслати пароль або інші карткові дані, не робіть цього, поки самі не зв’яжетесь із банком і не переконаєтесь, що це не спроба шахрайства.
  • Працівник банку ніколи не може сам дзвонити вам, аби запитати ваше «контрольне слово» з анкети.

Шановні громадяни, будьте пильні, перевіряйте надану вам інформацію, не довіряйте незнайомим людям! Та якщо ви чи ваші знайомі все ж таки стали жертвою шахраїв, негайно телефонуйте за номером 102, або вирушайте до найближчого відділу поліції.