У випадках, коли безробітний не має професії, потребує відновлення професійних навиків, або його професія чи спеціальність втратили актуальність на ринку праці, одним із шляхів відновлення його конкурентоспроможності є професійне навчання.

Про це інформує Сектор інформаційної роботи ОЦЗ, передає ChesnoNews.

З 2020 року в систему професійного навчання зареєстрованих безробітних впроваджено елементи дуальної форми освіти, коли учні та слухачі теоретичну частину навчання опановують в навчальних закладах, а професійно-практичну безпосередньо на виробництві. Також роботодавець бере  активну участь у розробці робочих навчальних планів та програм і може їх доповнити тими питаннями, які необхідно знати майбутньому працівнику, який буде працювати в нього на підприємстві.

Примітно, що під час Всеукраїнського форуму «Україна 30. Освіта і наука», Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль відзначив важливість дуальної освіти для розвитку національної економіки.

Сприятливе підґрунтя для запровадження дуальної освіти – це галузі, де існує системна проблема нестачі кваліфікованих працівників та службовців. Тож зрозуміло, чому найчастіше готувати для себе працівників за дуальною формою навчання беруться сільськогосподарські компанії та підприємства.

Зокрема, Черкаська область входить до п’ятірки регіонів України, де залучено найбільшу кількість безробітних до такої форми навчання.

«Професійне навчання зареєстрованих безробітних організовується за кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. За безробітним, який проходить професійне навчання за направленням служби зайнятості, зберігається виплата допомоги по безробіттю у розмірах і в термінах, що встановлені відповідно до законодавства. Дуальна форма здобуття професійної освіти суттєво відрізняється від традиційної Це нагода порівняти інформацію у підручниках з тим, що показують біля умовного верстата. Організація такого виду навчання передбачає серйозні й відповідальні договірні відносини з навчальним закладом, роботодавцем та безробітним. Тому працевлаштування після навчання складає майже 100%», – зазначає директор Черкаського обласного центру зайнятості Григорій Дендемарченко.

Водночас, керівник обласної служби зайнятості переконаний, що дуальна форма навчання підвищуватиме рейтинг і молодих людей та надаватиме переваги для працевлаштування. Адже серед вимог до молодих фахівців, роботодавці часто прописують наявність хоча б мінімального досвіду роботи за фахом.

Цьогоріч на базі ДНЗ «Смілянський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів», 11 зареєстрованих безробітних за направленням обласної служби зайнятості здобули  професію «швачка» за дуальною формою навчання на замовлення  швейного підприємства ТОВ «Еверс». Нині усі працевлаштовані та реалізують здобуті знання в улюбленій справі.

На сьогодні ще 13 безробітних опановують професію «кравця» на базі Рівненського центру професійно-технічної освіти державної служби зайнятості на замовлення ПП «Уманська швейна фабрика».

Також на базі Рівненського центру професійно-технічної освіти проходять курс навчання за дуальною формою освіти 14 безробітних за професією «продавець продовольчих товарів», 12  осіб за професією «продавець непродовольчих товарів» та 10 слухачів за професією «кухар». Слухачі опановують професії в сучасному виробничому середовищі у роботодавців: ТОВ «Пронікс», ФОП Каліновська Г.Л., Каліновський М.С., ФОП Лисак О.Є., ФОП Павлик С.Л., ФОП Аравін С.О., ФОП Войтенко І.М., ФОП Поплавська О.І. та інших.

Після закінчення навчання слухачі отримають свідоцтво про присвоєння робітничої кваліфікації.

Загалом, з початку року за сприяння обласної служби зайнятості 64 безробітних залучено до навчання за дуальною формою.

До теми: свого часу дуальна освіта прийшла у німецькі університети, щоб перемогти проходження стажувань для «галочки» і подолати прірву між теорією на лекціях та реаліями професій. Бо навіть у 1960-х роках на батьківщині дуальної освіти – у Німеччині – зрозуміли, що навчальні програми не встигають за прогресом.

Експеримент по дуальній освіті в Україні запустили наприкінці 2019 року. У вересні Міністерство освіти і науки планує видати наказ про розширення експерименту.