23 січня 2020 року на сесії Канівської міської ради депутати підтримали  звернення щодо недопущення встановлення майнового цензу для кандидатів у депутати на місцевих виборах.

Про це розповідає пресслужба Черкаської обласної організації ВО “Свобода”.

З метою усунення дискримінації обласних та міських рад з кількістю виборців більше 90 тисяч депутати звернулися до Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України з проханням внести зміни у Виборчий кодекс. Так хочуть уніфікувати підхід до грошової застави. Зменшити її для зазначених місцевих рад з розрахунку 4 мінімальні заробітні плати за кожних 90 тисяч виборців. Наприклад, для Черкас це майже 50 000 гривень.

“Ми позитивно оцінюємо скасування грошової застави для кандидатів у місцеві ради та на посади сільських, селищних та міських голів з кількістю виборців до 90 тисяч виборців. Проте неприйнятним є збільшення грошової застави для кандидатів у міські голови у містах з кількістю виборців понад 90 тисяч та виборчих списків партій до місцевих рад майже у 40 разів порівняно з місцевою виборчою кампанією 2015 року. Це особливо обурює, оскільки не відбулося суттєвих змін у розмірах грошових застав для кандидатів у Президенти України та виборчих списків партій до Верховної Ради України порівняно з розмірами, які були встановлені чинними до ухвалення Виборчого кодексу законами” – наголосив під час виступу на сесії депутат-свободівець Юрій Гамалій.

Так, розмір застави для кандидатів на посаду міського голови м. Києва становить 4 005 807 грн, що перевищує навіть розмір грошової застави для кандидатів на посаду Президента України та у 375 разів – середньомісячну заробітну плату.

Відповідно до норм Виборчого кодексу України розмір грошової застави для реєстрації громадянина України кандидатом на посаду Президента України становить 3069950 грн, для реєстрації виборчого списку політичної партії – 4723000 грн.

Розмір грошової застави для реєстрації партійного списку в обласні ради (млн. грн):

Дніпропетровська 4,67
Харківська 3,84
Львівська 3,59
Одеська 3,31
Київська 2,76
Запорізька 2,53
Вінницька 2,30
Полтавська 2,08
Івано-Франківська 1,96
Хмельницька 1,87
Черкаська 1,81
Житомирська 1,79
Закарпатська 1,76
Чернігівська 1,70
Миколаївська 1,62
Сумська 1,61
Рівненська 1,59
Херсонська 1,53
Тернопільська 1,51
Волинська 1,42
Кіровоградська 1,36
Чернівецька 1,28

Розмір грошової застави для реєстрації партійного списку в містах
з кількістю виборців від 90 тисяч і більше (тис. грн):

1. Київ 4005
2. Харків 1965
3. Дніпро 1398
4. Одеса 1304
5. Запоріжжя 1077
6. Львів 1077
7. Кривий Ріг 926
8. Миколаїв 661
9. Маріуполь 586
10. Вінниця 529
11. Херсон 472
12. Полтава 416
13. Суми 416
14. Черкаси 397
15. Чернігів 397
16. Житомир 378
17. Хмельницький 378
18. Кам’янське 340
19. Івано-Франківськ 340
20. Кропивницький 340
21. Чернівці 340
22. Рівне 321
23. Тернопіль 321
24. Кременчук 302
25. Луцьк 283
26. Краматорськ 264
27. Біла Церква 264
28. Мелітополь 208
29. Нікополь 170
30. Ужгород 170

Відповідно до норм Виборчого кодексу України розмір грошової застави для кандидатів на посаду міського голови є ідентичною розміру грошової застави для реєстрації партійного списку в містах кількістю виборців від 90 тисяч і більше.

Для загальнонаціональних та місцевих виборів (з кількістю виборців більше 90 тисяч) застосовуються різні принципи для розрахунку розміру грошової застави. І ці принципи дискримінаційні щодо зазначених місцевих рад, в яких розмір грошової застави у розрахунку на одного виборця майже в п’ятнадцять разів більше, ніж на парламентських, і в понад 20 разів більше, ніж на президентських виборах.

Так, сума застави є непомірною і перевищує в рази середній річний дохід в Україні, який становив у 2019 році близько 125 тисяч гривень.

Конституційний суд України у своєму Рішення від 30 січня 2002 року № 2‑рп/2002 констатував, що розмір майнової застави встановлюється залежно від майнової спроможності більшості населення країни. Порушення цієї вимоги може суттєво обмежити кількість претендентів на представницькі мандати, особливо від фінансово малозабезпечених партій та кандидатів у депутати.

Відповідно до міжнародних та європейських стандартів надмірно висока сума виборчої застави є проблемою. Усталеним принципом є те, що незаконна дискримінація включає дискримінацію особи на підставі її соціального або майнового статусу. Відповідно сума виборчої застави повинна визначатися дуже обережно, щоб не спричинити перепон для висунення кандидатури серйозного кандидата, який на даний момент знаходиться в несприятливому економічному становищі.

Європейський суд з прав людини у справі «Суховецький проти України» відзначив необхідність «встановлення делікатного балансу між конфліктуючими інтересами: з одного боку, утримання від участі у виборах легковажних кандидатів; а з іншого – можливість реєстрації серйозних кандидатів, включаючи тих, хто може знаходитись у скрутному економічному становищі», тим самим привернувши увагу до неприпустимості дискримінації за майновим критерієм через встановлення надмірно високого розміру застави.

Таким чином, механізм грошової застави, встановлений новим Виборчим кодексом України для кандидатів у міські голови у містах з кількістю виборців понад 90 тисяч та виборчих списків партій до місцевих рад (обласних та міських з кількістю виборців більше 90 тисяч), є дискримінаційним, та таким, що порушує основоположні права громадян України – право бути кандидатом на виборах.