За період 11-17 квітня 2020 року було досліджено 45 публікацій у 5 друкованих гіперлокальних ЗМІ Черкаської області («Вісник Городищини», «Дніпрова зірка», «Златокрай», «Надросся» та «Смілянські обрії», що видаються у м. Городище, Канів, Золотоноша, Корсунь-Шевченківський та Сміла, відповідно) та 87 публікацій у 4 гіперлокальних інтернет-виданнях («Золотоноша.Сity», «Kanos» (м. Канів),  «Сміла.ua» та «Сайт міста Умань – 04744.info»).

Метою моніторингу було відстежити кількість жінок і чоловіків у якості  героїнь чи героїв, експерток та експертів журналістських матеріалів, частоту вживання у ЗМІ фемінітивів, появу у публікаціях сексистських образів і стереотипів, передає ЧЕСНО.

У друкованих медіа тільки у 29% жінки є експертками журналістських матеріалів і лише у 17% – героїнями.

Найбільше експерток було виявлено у публікаціях на медичну тему – і це 40% від загального числа експертів та експерток, що згадувалися у обраних ЗМІ за період моніторингу. У співвідношенні експерток та експертів, найбільший відсоток жінок було виявлено у рубриці «екологія / довкілля» – 100%. Найменший – у темі волонтерства / благодійності (17%). Не виявлено експерток у матеріалах про кримінал / дтп / надзвичайні ситуації.

Найбільший відсоток героїнь зафіксовано у публікаціях на тему охорони здоров’я (71%). У темах освіти, культури / релігії, соцполітики, спорту, екології, дозвілля  відсутні або матеріали, або будь-які персоналії. Однією з причин є те, що найчастіше у ЗМІ як джерело інформації фігурувала установа чи заклад.

Найбільше експерток виявлено у публікаціях газети «Надросся» (38%) та «Златокрай» (32%). Найбільше героїнь – у публікаціях видання «Надросся» (22%), трохи менше – у «Вісника Городищини» (20%), зовсім відсутні – у газеті «Дніпрова зірка». Лише три видання активно використовують фемінітиви – «Смілянські обрії» (50%), «Вісник Городищини» (60%) і «Дніпрова зірка» (67%). Редакція «Надросся» фемінітиви ігнорує.

Відповідно до цих даних, найбільш гендерночутливим друкованим виданням квітня є «Вісник Городищини» (33%), на другій позиції – «Дніпрова зірка» (29%).

У черкаських інтернет-виданнях відсоток експерток складає 26%,  героїнь – 30%.

Суто жіночою виявилася тема культури/релігії (зважаючи на великодні свята, це виглядає дещо дивним), а також соцполітика (100% експерток і 75% героїнь повідомлень) й екологічна тематика (100% експерток і жодних героїнь чи героїв матеріалів). Суто чоловічою виявилася політична й волонтерська тематики – у 100% випадків вони були і героями, й експертами новин.

Також жінки не були героїнями матеріалів у темах економіки / бізнесу та криміналу / дтп / надзвичайних ситуацій. Спорт, війна, розваги в зазначений період не були актуальними. У публікаціях на ці теми персоналії відсутні.

Найбільше експерток виявлено у публікаціях інтернет-видання «Золотоноша.Сity» (42%), найменше – «Kanos» (8%). Найбільше героїнь і фемінітивів – у публікаціях інтернет-видання   «Сміла.ua» (36% і 40% відповідно). У публікаціях інтернет-видання «Сайт міста Умань – 04744.info» жінки відсутні і як експертки, і як героїні, а відповідно тут не використовувались і фемінітиви.

Зважаючи на ці дані, найбільш гендерночутливим онлайн-виданням Черкащини у квітні є «Золотоноша.Сity» (36%), на другій сходинці – «Сміла.ua» (34,7%).

Загалом  друковані медіа Черкащини послуговуються фемінітивами у 37%, а інтернет-видання – у 36%.

За моніторинговий період не було виявлено вживання гендерних стереотипів, сексизмів та тематичних публікацій у ЗМІ.

Окрему увагу варто звернути на тему, яка заполонила весь інформаційний простір – COVID-19. В аналізованих черкаських медіа вони склали 64% від усієї кількості публікацій: 58% – у друкованих ЗМІ і 68% – в інтернет-виданнях. Експертами і героями в таких матеріалах були переважно чоловіки: в друкованих медіа – це 69% експертів і 89% героїв, а в онлайн-медіа – 74% експертів і 64% героїв. Переважно, у цій тематиці у гіперлокальних ЗМІ фігурували у якості героїв та експертів чиновники ОДА та профільні фахівці-чоловіки.

Загальний Індекс гендерної чутливості гіперлокальних медіа Черкащини у квітні – 29%. Це – один із найнижчих показників по Україні. У лютому він складав 35%. Ознайомитися із результатами моніторингу друкованих та інтернет-видань 24 областей можна на сайті Волинського прес-клубу.

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

Оксана Савіцька