В Україні розпочався черговий етап гендерного моніторингу матеріалів обласних друкованих та інтернет-видань, а також тих, які працюють на рівні обласних центрів. Із 13 по 19 лютого 2023 року проведено першу хвилю аналізу контенту.

Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки медіа обласного рівня дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах, а відтак яким чином представлені чоловіки і жінки як експерти/експертки (ті, кого цитують, хто коментує) і як герої/героїні (про кого пишуть, згадують, але вони не коментували, не висловлювалися із жодних тем), чи використовують гендерні стереотипи щодо жінок і чоловіків та сексистський контент, а також чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок.

Для аналізу було обрано дві газети («Черкаський край» і «Вечірні Черкаси») та 8 інтернет-видань («Вичерпно», «Нова Доба», «Новини Черкас», «Про Все», «Провінція», «ПроЧерк», «ЧеСНо», «18000»).

Загалом було проаналізовано 48 матеріалів у друкованих ЗМІ і 606 в інтернет-виданнях.

Згідно з результатами моніторингу у черкаських ЗМІ частіше фігурували чоловіки як у ролі експертів, так і героїв. Причому в інтернет-виданнях така тенденція більш виражена (у онлайн-медіа – 62% експертів і 79% героїв, у друкованих ЗМІ – 59% експертів та 62% героїв).

Ймовірно, на таку тенденцію вплинуло активе висвітлення у ЗМІ воєнної тематики. Фактично значна частина матеріалів в цей період стосувалася теми війни та дотичної до неї проблематики (волонтерство, соціальний захист та проблеми переселенців у громадах, реабілітація військових тощо). Так, в інтернет-виданнях тема «війна» висвітлювалася у 300 матеріалах із 606 проаналізованих, у друкованих ЗМІ – у 15 із 48 відповідно. Всього за цей період тема війни охопила 41% публікацій. Серед них – велика кількість повідомлень про прощання із загиблими Героями, вшанування пам’яті українських воїнів.

Жінки у воєнній тематиці, як показав моніторинг, висвітлюються менше. Найчастіше вони виступаю як експертки (31%) і менше героїнями (11%).

Присутність жінок у матеріалах про війну/армію найбільше спостерігається у матеріалах інтернет-видання  «Провінція» (26% експерток/20% героїнь) та «ЧеСНо» (30% експерток/10% героїнь). У друкованих ЗМІ ця болюча тема розкривається здебільшого через коментарі жінок: «Черкаський край» – 25% експерток, «Вечірні Черкаси» – 31%.

Найчастіше у черкаських медіа жінки виступають у ролі експерток у матеріалах, що стосуються волонтерства, соціального захисту, освіти та медицини, а також у кримінальній хроніці (переважно через коментарі речниць відповідних установ). Варто зазначити, що у друкованих ЗМІ жінки значно частіше виступають експертками у матеріалах на економічну (57%) та політичну (50%) тематику, аніж в онлайн-виданнях.

Як героїні жінки найбільше фігурують у матеріалах про волонтерську діяльність (у друкованих ЗМІ) та про освіту, культуру, соціальний захист, дозвілля (в інтернет-виданнях).

Найвищий показник присутності жінок – у матеріалах друкованого видання «Черкаський край» (42% експерток і 38% героїнь), що дуже близько до гендерного балансу. Однак тут фіксуємо чимало маскулінітивів на позначення посад, професій, зайнятості жінок. Водночас високий показник експерток у «Вечірніх Черкас» (41%) і 100% фемінітивів.

Повною мірою послуговуються фемінітивами онлайн-видання «Вичерпно» і «Провінція», кілька назв у чоловічому роді закралося в контент сайту «18000.com.ua» (3%), «ЧеСНо» і «ПроЧерк» – по 9%. Найменше фемінітивів – у «Новинах Черкас», хоча видання і надає «голосу» жінкам (38% експерток).

Публікацій, де вживалися б гендерні стереотипи чи мали ознаки сексизму, у регіональних ЗМІ Черкащни, які підпадали під моніторинг, виявлено не було. Не було помічено і публікацій на гендерну тематику.

З огляду на показники гендерного балансу (присутність жінок і чоловіків у публікаціях) і відсоток фемінітивів, найбільш гендерночутливим виданням Черкащини у лютому 2023 року стало інтернет-видання «Вичерпно» (53%). На другій позиції – «Вечірні Черкаси» (51%), однак звертаємо увагу колег на недостатню присутність жінок у публікаціях (розуміємо, що це може бути зумовлено головною темою, в якій живе все суспільство – війною). У трійку входять – «Черкаський край» (через нестачу фемінітивів) і «18000.com.ua» (по 49%).

Загальний Індекс гендерної чутливості обласних медіа Черкащини у лютому 2023 року склав 49%. Це – третя позиція по Україні. Ознайомитися із результатами моніторингу медіа 24 областей можна на сайті Волинського прес-клубу.

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України і медійних організацій та за підтримки «Медійної програми в Україні», Internews.