Біля червоного карлика за 90 світлових років від нас вчені виявили екзопланету LP 791-18 d. Будучи розмірами приблизно із Землю, вона гаряча і густо усіяна вулканами, але при цьому може бути заселеною.

Планета LP 791-18 d обертається навколо червоного карлика у південному сузір’ї Чаша. Її материнська зірка набагато тьмяніша, ніж наше Сонце. Однак орбіта екзопланети проходить дуже близько до неї, в межах «заселеної зони» — області, де зберігається помірна температура, що дозволяє воді залишатися в рідкій фазі. Теоретично такі умови підходять для життя. Але якщо на LP 791-18 d є щось живе, його становище далеко не так комфортно, як на Землі.

Рухаючись витягнутою орбітою, планета повинна деформуватися, ніби гігантський шматок пластиліну. Під цим впливом на LP 791-18 d повинні йти постійні виверження, як це відбувається на супутнику Юпітера Іо – вулканічно активному тілі у всій Сонячній системі. Про це розповідається у новій статті, опублікованій у журналі Nature .

У своїй роботі вчені спиралися на спостереження космічних телескопів TESS та Spitzer, а також кілька наземних інструментів. Вони досліджували систему червоного карлика LP 791-18, в якій раніше вже помітили як мінімум дві екзопланети: LP 791-18 b — приблизно в 1,2 рази більше за Землю, LP 791-18 c — у 2,5 рази більше за неї (і всім масивніше).

А ось новостворена LP 791-18 d виявилася за розмірами дуже близька до Землі. Через невеликий радіус її орбіти планета повинна бути завжди розгорнута до зірки однією і тією ж стороною. Через це «денна» півкуля LP 791-18 d може бути сильно розпечена, тоді як на «нічній» зберігається вічний холод. Однак насправді ситуація набагато складніша.

У міру обертання по орбіті планета LP 791-18 d іноді зближується з куди більш потужною планетою с. У результаті неї впливають потужні приливні сили , що виникають під час руху в неоднорідному гравітаційному полі. Створювані ними деформації можуть нагрівати надра LP 791-18 d та стимулювати сильну вулканічну активність. Якщо це справді так, то викиди численних вулканів здатні створювати у планети досить щільну атмосферу (як це відбувається на супутнику Іо).

Завдяки їй тепло може розподілятися на всій поверхні, пом’якшуючи перепади температури між різними півкулями. Вчені показали, що за такого сценарію «денна» сторона LP 791-18 d може бути занадто гарячою для життя, а от на «нічній» температура залишається досить помірною. Пара на ній може конденсуватися, випадаючи вологою і створюючи умови, більш менш прийнятні для життя.