Нещодавнє дослідження, опубліковане в журналі Scientific Reports, свідчить про те, що чат-боти зі штучним інтелектом можуть перевершити середньостатистичну людину у виконанні творчих завдань, мозковому штурмі та пошуці альтернативних варіантів використання звичайних предметів.

Науковці відзначають, що така здатність ШІ є «відображенням дивергентного мислення». Однак люди, які отримали найвищі бали в експерименті, все одно перевершили результати найефективніших чат-ботів.

Дивергентне мислення — це тип розумового процесу, який часто пов’язують із творчістю, генеруванням багатьох різних ідей або рішень для конкретного завдання. Його зазвичай оцінюють за допомогою тесту «Альтернативне використання» (АВТ). Учасників просять придумати якомога більше різних варіантів використання повсякденного предмета за короткий проміжок часу. Відповіді оцінюються за чотирма різними категоріями: вільне володіння, гнучкість, оригінальність та розробленість.

Вчені Міка Койвісто та Сімоне Грассіні порівняли відповіді 256 учасників-людей з відповідями трьох чат-ботів зі штучним інтелектом (ChatGPT3, ChatGPT4 та Copy. Ai) на запитання про чотири предмети — мотузку, коробку, олівець та свічку. Автори оцінювали оригінальність відповідей, оцінюючи їх за семантичною відстанню (наскільки тісно відповідь пов’язана з оригінальним використанням об’єкта) та креативністю.

Для кількісної оцінки семантичної відстані використовувався обчислювальний метод за шкалою від 0 до 2, тоді як люди-оцінювачі суб’єктивно визначали креативність за шкалою від 1 до 5. У середньому відповіді, створені чат-ботами, отримали значно вищі оцінки, ніж відповіді людей, як за семантичною відстанню (0,95 проти 0,91), так і за креативністю (2,91 проти 2,47).

Відповіді людей мали значно більший діапазон за обома показниками — мінімальні бали були нижчими, ніж у ШІ, однак максимальні бали були загалом вищими саме у людей. Найкраща відповідь людини перевершила найкращу відповідь кожного чат-бота у семи з восьми категорій оцінювання.

Висновки свідчать про те, що чат-боти зі штучним інтелектом тепер можуть генерувати креативні ідеї щонайменше так само добре, як і середньостатистична людина. Однак автори зазначають, що вони розглядали результати виконання лише одного завдання, пов’язаного з оцінкою креативності. Науковці припускають, що майбутні дослідження можуть вивчити, як ШІ може бути інтегрований у творчий процес для покращення людської продуктивності.