На початку 2022 року відбулося стрімке падіння виробництва в багатьох сферах. Проте вже в другій половині показники почали відновлюватися, хоча вихід на довоєнний рівень, на думку експертів, навряд чи можливий навіть деякий час після завершення війни.

Воєнні виклики

Найменше постраждали виробники міцного алкоголю. Як стверджують у Bayadera Group, обсяги виробництва у 2022 році знизилися, але не критично. Таку ж оцінку дає і компанія Nemiroff, яка виготовила на 13% менше горілки, ніж у 2021 році.
А от винороби та пивовари скаржаться на значне скорочення виробництва, яке сягало 25-30% в окремих виробників. Але, що цікаво, крафтовим пивоварням уже до кінця 2022 року вдалося навіть наростити продажі, як і виробникам пива другої хвилі (6-10 місця в ТОПі).

Цей феномен значною мірою можна пояснити стрімким ростом популярності української продукції за кордоном. Пляшки з українською патріотичною символікою швидко розкуповуються, незалежно від того, пиво це, горілка, вино чи слабоалкогольні напої.

Та й на внутрішньому ринку українці намагаються підтримувати вітчизняних виробників, такий патріотизм відчувається із самого початку війни й із часом він тільки посилюється.

Гравці алкогольного ринку розуміють ситуацію, намагаються наростити експортні постачання, але їхні зусилля не завжди ефективні. Цьому є об’єктивні причини.

Чинник зростання цін

Він був і раніше, але в умовах війни суттєвого здорожчання уникнути вкрай важко. Собівартість виробництва зростає, бо деяким виробникам довелося відновлювати виробничі потужності, які постраждали від ворожих обстрілів. Логістичні ланцюги теж були значною мірою зруйновані.

У результаті обсяги продажів за мінімальною роздрібною ціною кратно зменшилися, на сьогодні це не більше 10% для горілки, схожі показники й в інших різновидів алкогольної продукції.

Проте навіть зараз є виробники, які не намагаються збільшити прибуток шляхом погіршення якості продукції. Навпаки, компанія Nemiroff, наприклад, працює над розширенням свого портфеля, оновлюючи лінійку своїх преміальних продуктів. І ця тактика має право на існування, як свідчить статистика. Ви можете самостійно проаналізувати ціни на горілку Неміров в MAUDAU, щоби зрозуміти, що якість цінується і у ці непрості для українців часи.

Приклад Nemiroff варто впроваджувати й іншим

Так, сьогодні помітна тенденція збільшення споживання продукції більш дешевих брендів. Але загалом падіння купівельної спроможності дається взнаки в сенсі скорочення обсягів закупівель.

Тому варто нарощувати зусилля, спрямовані на експансію зовнішніх ринків, орієнтуючись на приклад Nemiroff. Проте блокада морських перевезень та ситуація на польському кордоні — це серйозні виклики, подолати які нелегко.

До речі, Nemiroff докладав немало зусиль, щоби допомогти своїм партнерам із релокацією, якщо вони знаходилися в зоні постійних обстрілів. Це також приклад, гідний наслідування. Нарешті, варто поглибити співпрацю з великими інтернет-маркетами, наприклад, з магазином МАУДАУ. Вони мають більше можливостей запропонувати своїм відвідувачам мінімальні роздрібні ціни.