У квітні 2023 р. продовжено гендерний моніторинг матеріалів обласних друкованих та інтернет-видань, а також тих, які працюють на рівні обласних центрів. Із 10 по 16 квітня 2023 року проведено другу хвилю аналізу контенту. Нагадаємо, всього протягом нинішнього року буде проведено три хвилі.

Мета моніторингу – виявити гендерний баланс у журналістських матеріалах медіа обласного рівня, дослідити наявність гендерних стереотипів та сексизму. Окрему увагу приділено вживанню фемінітивів на позначення посад, професій та видів діяльності жінок.

Для аналізу обрано дві газети («Черкаський край» і «Вечірні Черкаси») та 8 інтернет-видань («Вичерпно», «Нова Доба», «Новини Черкас», «Про Все», «Провінція», «ПроЧерк», «ЧеСНо», «18000»).

Під час моніторингу проаналізовано 41 матеріал у друкованих ЗМІ і 857 в інтернет-виданнях.

Як показало дослідження, у журналістських матеріалах жінки знову (як у ролі експерток, так  і у ролі героїнь) зустрічаються значно менше – 27,5%. Причому в інтернет-виданнях чоловікам надається все більше переваги (73,5%), тоді як у друкованих медіа цей показник сягає 51,3%.

Звісно, можна було б погодитися, що на такі показники впливає висвітлення у медіа воєнної тематики, де експертами і героями здебільшого виступають чоловіки. Проте за період моніторингу у квітні тема війни охопила дещо менше матеріалів – 30% проти 41% у лютому. Та в онлайн-виданнях у квітні героїв та експертів навпаки збільшилося (на 8% більше і на 25% відповідно).

Жінки у воєнній тематиці, як показав моніторинг, найчастіше виступаю як експертки (23%) і менше героїнями (12%).

Присутність жінок у матеріалах про війну/армію у квітні найбільше спостерігається у матеріалах інтернет-видання «Про все» (19% експерток/47% героїнь), «Прочерк» (21% експерток/38% героїнь) та «Провінція» (11% експерток/33% героїнь).

Цього місяця спостерігається чимало матеріалів із питань релігії. Значна частина з них про перехід церков під юрисдикцію ПЦУ. Героями і експертами таких матеріалів найчастіше  були чоловіки.

В цілому у проаналізованому контенті найбільше героїнь виявлено у матеріалах “18000”, “Нова доба” і “Новини Черкас” (по 27%), “Чесно” (24%), «Вичерпно» (20%). Експерток найбільше у “Новини Черкас” (67%), “Прочерк” (32%), “Чесно” та “Провінція” (по 24%).

Щодо лексичної гендерної збалансованості, то повною мірою послуговуються фемінітивами онлайн-видання «Вичерпно», «Новини Черкас», “Прочерк” та “18000”. Зіпсували статистику два маскулінітиви у “Про все” (95% фемінітивів). Найменше фемінітивів виявлено у “Нова Доба” та «Чесно».

Через велику кількість привітань із Великоднем і малою кількістю матеріалів загальної тематики фактично відсутні фемінітиви у “Черкаському краї”.

З огляду на показники гендерного балансу (присутність жінок і чоловіків у публікаціях) і відсоток фемінітивів, найбільш гендерночутливим виданням Черкащини у квітні 2023 року стало інтернет-видання «Новини Черкас» (65%). На другій позиції – «18000» (50%), на третій – “Прочерк” (49%).

Загальний Індекс гендерної чутливості черкаських медіа44%. Ознайомитися із даними моніторингу 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань відбувається у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з мережею пресклубів України і медійних організацій.